Cariben Rond St. Maarten

header1a
Tochtbeschrijving:

Zeilen langs de verschillende eilanden die onder Engels, Frans of Nederlands gezag staan of stonden. De verschillen in cultuur en ontwikkeling zijn goed te zien. Er is een grote variatie aan vogels die wij in Nederland niet kennen. Zwemmen en snorkelen bij de vele riffen. We overnachten doorgaans op anker.

Vooraf

• Vliegen naar St. Maarten, dinsdag, vrijdag & zondag rechtstreeks vanaf Schiphol: klm.nl; Of alle dagen via Parijs met Air France en een direct te boeken retour Amsterdam met de KLM.
  • Goede alternatieven:  www.corsair.fr    www.aircaraibes.com  www.xl.com
  • U zorgt zelf voor een goede reis- en annuleringsverzekering.
  • Nm = Nautical mijl = zeemijl = 1,852 km.
  • Iedere dag 30 graden lucht- en watertemperatuur.
  • Snorkelsets zijn uitgebreid aanwezig.
  • Geldautomaten zijn overal, maar opname op Maarten is gratis.
  • Euro op de Franse eilanden.
  • US dollar op de (voorheen) Nederlandse eilanden.
  • EC dollar op de (voorheen) Engelse eilanden waar doorgaans ook de US dollar wordt geaccepteerd(in winkeltjes hopelijk tegen de vaste omrekenkoers van 2,64 EC tegen 1 US).

Dag 1:  St. Maarten (uitklaren)
Aankomst St. Maarten en met de taxi naar Lagoonies Marina of naar Simpson Bay Marina. De bagage naar de boot, hut inrichten en de omgeving verkennen. We gaan ook zoveel mogelijk proviand inslaan, want op de andere eilanden is niet alles te krijgen en is doorgaans duurder.

Dag 2: 18 Nm naar Anguilla (in- en uitklaren)
Om 10h30 is de brugopening. Wij zeilen naar Anguilla. Als de zee rustig is, kunnen we 2 Nm buiten Road Bay aan de mooring bij het fraaie Sandy Island om te zwemmen en te snorkelen. We overnachten op anker in Road Bay. De wal verkennen, (uit) eten en ’s avonds is het party time op het strand bij Elvis.

Dag 3: 22 Nm naar St. Martin (in- en uitklaren)
We ronden Anguilla om de noordoost, varen door een mooie passage en zetten koers naar St. Martin. Het anker gaat uit in Orient Bay achter Ile Pinel. Hier is een prachtige snorkelplek en een pelikanenrots.

Dag 4: 16 Nm naar St. Barths (in- en uitklaren)
Vandaag bereiken wij St. Barths. Zo’n 4,5 Nm voor de eindbestemming doen we Ile Fourchu aan voor de lunch en om wat te zwemmen en te snorkelen. We ankeren op de Rade de Gustavia. Gustavia is de hoofdstad van St. Baths waar wij ons kunnen vergapen aan de crème de la crème van Frankrijk, de oversized motor -& zeilboten met in uniform gestoken bemanningen en de bijbehorende winkeltjes en restaurants. Gelukkig is er ook een enigszins betaalbare zeilers(snack)bar.

Dag 5: 33 Nm naar St. Kitts, Sandy Point Town
In een lang rak naar St. Kitts. Vlak om de westpunt kunnen wij op anker gaan bij het fraaie kerkje van Sandy Point Town of 1,5 Nm verder in de werkhaven van Marine Works vanwaaruit Fort Charles beklommen kan worden.

Dag 6: 10 Nm naar St. Kitts, Basseterre (inklaren)
Na een korte vaartocht langs de kust komen we bij Basseterre,  de hoofdstad van St. Kitts & Nevis. Vanwege de swell is het hier doorgaans beter toeven in Port Zante dan op anker in de baai.

Dag 7: Landdag St. Kitts, Basseterre
We gaan in de cruisewijk van Basseterre aapjes en Amerikaanse cruisetoeristen bekijken (zoek de verschillen). Basseterre is gelukkig zeer bezienswaardig. Ga ook mee met een groepstaxi om meer van het eiland te zien.

Dag 8: 5 Nm naar St. Kitts, White House Bay
We zijn aan een dagje rust toe. Een korte vaart naar White House Bay. Op anker, zwemmen, snorkelen en het land op. ’s Avonds eten in het strandrestaurant?

Dag 9: 8 Nm naar Nevis
We zeilen door naar Charlestown op Nevis. Als de zee rustig is, Kunnen we onderweg gaan snorkelen op een mooie plek die alleen ik weet, de Cow Rocks tussen St. Kitts en Nevis (2 Nm extra). Bij Charlestown gaan we aan de mooring.

Dag 10: Landdag Nevis (uitklaren)
Het is zeer de moeite waard om Charlestown te bezoeken en per taxi Nevis te verkennen. Je rijdt dan het hele eiland rond met een taxichauffeur die je alles kan vertellen over de geschiedenis van de suikerrietplantages met de bijbehorende grote huizen.

Dag 11: 30 Nm naar Statia (in- en uitklaren)
In een rak naar Statia. De vier vulkanen tocht met gelijktijdig zicht op de vulkanen van Nevis, St. Kitts, Statia en Saba. We ankeren in Oranjestad Baai onder Fort Oranje.

Dag12: Landdag Statia
Statia vraagt erom bezocht te worden. Natuurlijk Fort Oranje, Oranjestad en wandelen naar de Squill. Ook een gidstocht is geschiedkundig zeer aanbevelenswaardig.

Dag13: 17 Nm naar Saba (in- en uitklaren)
Vroeg weg naar Saba. Aan de mooring bij Fort Baai. In de middag een mooie taxirit over het eiland. Afhankelijk van de swell eind van de middag de zuidwesthoek van Saba ronden en via Ladder Bay naar Well’s Bay (2 Nm) om daar aan een mooring te overnachten.

Dag14: 33 Nm St. Maarten
We moeten voor 17h00 bij St. Maarten zijn zijn voor de laatste brugopening. Na het bunkeren van diesel, benzine en water gaan we afmeren in Simpson Bay Marina of Lagoonies Marina of we gaan op anker.  We kijken wat er over of tekort is in de scheepskas en de laatste afrekening.

Dag 15: St. Maarten (inklaren)
Opruimen en koffers pakken en op tijd naar het vliegveld.

PM: Afwijkingen zijn mogelijk vanwege de weersomstandigheden of op verzoek van opvarenden.

Bekijk hieronder ons Vaarschema:

In het overzicht hieronder ziet u ons vaarschema voor de komende periode. De groen gemarkeerde mogelijkheden zijn nog vrij en door u te boeken. Wilt u eerst vrijblijvend meer informatie? Stuur dan even een berichtje naar info@borboleta-sailing.eu onder vermelding van het boekingsnummer.